EFOP 3.3.5. pályázat megvalósulása a Gvadányi József Általános Iskolában
A projekt címe: „A korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása”
A projekt azonosító száma: Széchenyi 2020 – EFOP-3.3.5-17-2017-00032
Elnyert támogatási összeg (bruttó): 147,9 millió Ft
A támogatás mértéke: 100%
A projekt kezdési dátuma: 2018. 06. 01.
A projekt befejezési dátuma: 2019. 12. 01.
A program célja volt, hogy élményalapú, nyitott nevelési-tanulási környezetben megvalósuló tematikus programok kidolgozásával és támogatásával járuljunk hozzá a köznevelés minőségének javításához.
A megújuló pedagógiai kultúra hatására javult a tanulási folyamat résztvevőinek motiváltsága, elkötelezettsége, hatékonyabbá vált együttműködésük. A tartalmak és módszertan kreatív eszköztára és munkaformái hozzájárultak ahhoz, hogy a tanulás közösségi élménnyé vált a gyermekek számára.
Az alprojekt fejlesztései javították a tanulók eredményességét, támogatták a kompetenciáik fejlesztését, szolgálták az iskolai lemorzsolódás csökkenését és az esélykülönbségek mérséklődését.
Iskolánkban két héten keresztül két csoportban valósult meg a program. A tematika a művészeti nevelés keretében a Ki leszek én? A vágyaim köré , és az állatmesék köré csoportosultak. A másik csoportnál a sport és közlekedés került középpontba.
Minden nap sok játékkal, mozgással telt, ami az intézmény termeiben, sportpályáján, tornatermében zajlott. Rugalmasan lehetőséget adtunk a gyermekeknek, hogy kedvükre választhassanak a szabadprogramok között. Tekintettel a nyári szünet első hetére, különösen fontosnak tartottuk a gyermekek számára vonzó, változatos programokat biztosítottunk.
A megvalósítás során elsősorban a gyermekek érdeklődési körét vettük figyelembe. A játékokat a gyermekek nagy örömmel fogadták, hiszen a korosztályukhoz ez áll a legközelebb. A közlekedés, KRESZ, sport és egészségre nevelés témán belül „Fussunk, szaladjunk – „Nálad a labda” jelszó alatt vehettek részt a szabadidő eltöltésében. Kedveltek voltak a külső programszervezők által vezetett foglalkozások. Különös varázst biztosított, hogy gyermekeink számára ismeretlen, de nagyon szimpatikus, egyetemisták tartotta újszerű programok, közösségépítő tevékenységek, dráma- és szerepjátékok. A pedagógusok elismeréssel nyilatkoztak az előadók munkájáról. A gyermekek nagyon élvezték ezeket a színes foglalkozásokat. A tanulók a tábor idején teljes ellátásban részesültek, a meleg napokon hűsítőket vehettek magukhoz. Az OH által szervezett Rendhagyó író-olvasó találkozó óriási élményt nyújtott gyermekeinknek. Lipták Ildikó írónővel találkoztak, aki lendületet adott tanulóinknak és segítette őket a helyes ön-és emberértékelés kialakításában. Ennek a programnak a hatására fejlődtek az érzelmi, értelmi, erkölcsi, nyelvi, kommunikációs készségek. A kimozdulás során Kazincbarcikán találkoztak Szentgyörgyi Rómeóval, aki az Élet-Erő Programmal ismertette meg őket. Pozitív példát mutatott nekik az egészséges életmód, a sportolás fontosságát illetően. Közös mozgásra invitálta a tanulókat. Ezután kipróbálhatták a játszótéri játékokat. A Kalandparkban végigmehettek a kötélpályán, kipróbálhatták a lézerfegyvereket és a játszótéren is nagyon jól érezték magukat .A programtárból kiválasztott játékok és a felkínált játékok és ötletek is a célokat szolgálták. Ezeket a játékokat kül- és beltéren is játszhatták a gyerekek. A tábor két hete alatt tanulóink élményekben gazdagodtak.
A bentlakásos táborban
2019. június 20-25 között, tanulóinkkal Balatonfenyvesre utaztunk a bentlakásos táborba. A hosszú utazás után már nagyon vártuk, hogy végre megérkezzünk. Elfoglaltuk a szállást, körbe néztünk a táborban és felkerestük a Balatont, ami nagy élmény volt máris a gyerekek számára, mivel még egyikük sem látta a magyar tengert. Nagyon szerencsés volt a szálláshelyünk elhelyezkedése, mivel saját stéggel rendelkezett, így minden nap igénybe vehettük, hosszabb rövidebb időre.
Az „OLIMPIA – avagy sport és harmónia – szépség, igazság, erő” heti terv volt a választásunk, amely mozgásos játékokat tartalmazott egyéni, páros és csoportos feladatokkal. A program folyamán a gyerekek játékos formában ismerkedtek meg az olimpiai játékokkal és a játékkal kapcsolatos eszközökkel. Ennek a programhétnek az egyik legfontosabb feladata az volt, hogy megtalálják a gyerekek az átmenetet a mítoszból a történelembe, miközben megvizsgálják ennek kihatását az egyénre. A gyerekek megismerkedtek az olimpiai játékokkal, melynek során a cél a mozgásos képességek fejlesztése, a mozgás megszerettetése. A mozgásos játékok segítségével fejlesztik és gazdagítják a szociális- és az együttműködési képességeiket.
Az első napon sok ismeretet szereztek az Olimpiáról, megalakítottuk a csoportokat, melyet sok játékkal tarkítottunk és nagyon élveztünk. A bemutatkozó, ismerkedő, csapatalakító játékokkal a gyerekek feltérképezték a tábor környezetét, a területen található fontos helyiségeket, tárgyakat, valamint megismerték társaikat és a programban részt vevő felnőtteket. A nap folyamán csoportmunkában megismerkedtek az olimpia városállamainak történetével és mitológiájával.
A következő napokban megkezdődött a mozgások tanulása, az edzések és az eszközkészítés. Atlétikai edzéseken (futás, távolugrás) vettek részt, megismerkedtek a gerelyhajítással, diszkoszvetéssel, váltófutással, magasugrással és birkózással is.
A tanulók saját, egyedi ötleteik alapján az olimpiához kapcsolódó eszközöket alkottak, megismerkedtek a legfontosabb felszerelésekkel (tunika, gerely, tekercs) és kreatív módon el is készítették azokat. Dalokat, címereket hoztak létre, majd az elkészült alkotásokat felhasználták az olimpiai versenyszámok alatt. Elkészítettük a ruhákat is. Ebben is nagyon lelkesek és ügyesek voltak a gyerekeink, nagy örömmel vettek részt a tevékenységekben.
Egy-két nappal az olimpia előtt a frissen alakult városállamok csapatai edzéseket tartottak. Az atléták, saját csapatukban, a csapatvezetővel együtt minden pályát bejártak. A gyakorló napokon minden atléta minden számban részt vett, majd a tapasztalatok alapján így maguk dönthették el, melyekre neveznek be majd a verseny napján.
Az egyik napon elmentünk egy közeli strandra, ahol nagyon jól éreztük magunkat, sokat fürödtünk és játszottunk a vízben. Délután Keszthelyre mentünk kirándulni, majd hajókáztunk is. Ez hatalmas élmény volt, a gyerekek nagyon élvezték bár az elején kicsit féltek a hajótól, de aztán mindent feledtetett a látvány és ez a különleges érzés. Miután kikötöttünk még egy kis vásárlásra is jutott idő, ami szintén nagy örömet okozott számukra.
Az utolsó napon került sor az olimpiai versenyekre, lezajlottak a küzdelmek, elhangzottak a versek, himnuszok, felvonultak az általuk készített tunikákban és nagyon jó hangulatban zártuk le az egész heti munkát.
Összességében elmondható, hogy nagyon jól éreztük magunkat, sok új ismeretet szereztünk és nagyon sok élménnyel gazdagodtunk ebben a táborban. A kitűzött célt sikeresen megvalósítottuk.